Over het programma
Ondernemers, onderwijs en overheden hebben in 2020 besloten om de merkpositionering van Fryslân te versterken. De afgelopen jaren heeft Fryslân zich geëtaleerd vanuit toerisme en recreatie, wat een eenzijdige benadering is. Mede daarom heeft IPF een traject opgezet om tot een integrale merkpositionering van Fryslân te komen.
Uit het door IPF opgestarte traject is in 2023 de Merkpositionering Fryslân ontstaan waarin het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân beter uitgedragen wordt om op die manier het imago van Fryslân te versterken. Fryslân is een merk. Dat merk is geladen door de eeuwen heen en wordt iedere dag opnieuw geladen door wat wij doen en wat wij – en anderen – zeggen. We moeten bewuster omgaan met het beeld van Fryslân. Zowel in Fryslân zelf als (ver) daarbuiten. De Merkpositionering Fryslân dient ter ondersteuning van onze eigen identiteiten, onze eigen verhalen en onze eigen proposities. Als individuen, als organisaties en als overheden. Als een iepen mienskip. Het is een fundament waarop we kunnen bouwen als we zelf – samen – doen.
Wat we doen
Waarom?
Het doel van de Merkpositionering Fryslân is om organisaties in Fryslân bewust te maken van de merkpositionering en in beweging te krijgen. Ondernemers, onderwijs en overheden kunnen zelf actief aan de slag gaan met het vertalen van de merkpositionering naar hun eigen organisaties.
Met de Merkpositionering Fryslân dragen we bij aan het positionering en profileren van Fryslân.
- In maart 2024 werd de tussenstand van de Merkpositionering gepresenteerd en gevierd tijdens een event in het Friso Theater. Er waren 250 personen van 125 organisaties aanwezig. Tijdens een interactieve talkshow waren er voorbeelden van organisaties die – samen met de Merkregisseurs – gewerkt hebben aan de zichtbaarheid van de merkpositionering binnen hun organisatie en communicatie naar buiten.
- De Merkregisseurs hebben in 2024 de lijn van fysieke bijeenkomsten, werksessies en persoonlijke fysieke en/of online gespreken doorgezet. Er zijn vier Merkfiltersessies georganiseerd, waarvan één speciaal voor Communicatiebureaus.
- In september kwam de Friese Imago Monitor 2024 online. Hierin werd extra duidelijk dat het essentieel is dat we de merkpositionering verder op gang brengen en zorgen voor synchroniciteit in de manier waarop we de identiteit van Fryslân uitdragen.
- Club van 100
In november werd de Club van 100 opgericht. Deze selecte groep – van zo’n honderd – koplopers komt structureel samen om de voortgang van de Merkpositionering te bevorderen. Zij nemen het voortouw en inspireren andere organisaties. Daarnaast biedt iedere deelnemer 10 uur tijd aan om ingezet te worden voor uitdagingen rondom het imago van Fryslân. Op 13 november kwam de Club van 100 voor het eerst samen en tekenden de aanwezigen een commitmentverklaring.
